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수능독서

[2024 수능특강] 독서 지문 요약 : 기정진의 이기론

■ 기정진의 이기론

()’()’에 대한 이론인 이기론은 성리학의 중심 이론이다. 이이는 리의 무형과 기의 유형에 주목하여 견해를 제시했는데, 이는 리의 역할이 제한적이고, 상대적으로 기의 역할이 강화된다고 이해될 수 있었다. 기정진은 이이의 이기론이 자칫 기의 능동적인 운동 변화를 인정하는 것으로 오해될 수 있다고 보고, 리가 모든 현상 세계에서 드러나는 운동 변화의 원인임을 강조하는 이론을 펼쳤다. 그는 리와 기의 관계를 대등한 관계로 보는 것은 성인들의 말과도 맞지 않는 잘못된 것이고, 이 둘은 명령하는 자와 명령을 받는 자의 관계라고 주장하였다. 나아가 기정진은 보편 원리인 리 안에 현상 세계에서 다양하게 변할 수 있는 원리인 분이 포함되어 있고, 현상 세계에서 드러나는 다양한 분의 원리에는 보편적인 리가 갖추어져 있다고 말하며, 둘 사이의 유기적 연관성의 중요성을 강조하였다. 기정진의 논의에 대해 전우를 비롯한 여러 학자가 비판을 하고 기정진의 제자들이 다시 이를 반박하는 등 논쟁이 발생하기도 하였지만, 기정진의 사상은 19세기 후반 실천적인 유림들에게 적지 않은 영향을 끼쳤다.

주제 : 리를 중심으로 세계를 설명하려 한 기정진의 사상

 

 

Ki Jeong-jin's Theory of Li and Qi

Ki Jeong-jin focused on the theory of "Li" (principle) and "Qi" (vital force), which is a central theory in Neo-Confucianism. Yi I (Yulgok) suggested that Li is intangible and Qi is tangible, implying that the role of Qi is more significant than Li. However, Ki Jeong-jin believed that Yi I's theory might be misunderstood as endorsing the active movement and change of Qi. He emphasized that Li is the cause of all movements and changes in the phenomenal world.

Ki Jeong-jin argued that seeing Li and Qi as equal is incorrect and against the teachings of sages. He stated that their relationship is like that of a commander and a subordinate. Furthermore, he explained that within the universal principle of Li, there are individual principles (bun) that can vary in the phenomenal world. These individual principles also contain the universal Li, highlighting the organic connection between the two.

Although Ki Jeong-jin's ideas sparked criticism and debate among scholars like Jeon Woo and his disciples, his thoughts had a significant influence on practical Confucian scholars in the late 19th century.

Topic: Ki Jeong-jin's Thought on Explaining the World with Li as the Center