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수능독서

[2024 수능특강] 독서 지문 모형 : 독점적 경쟁 시장 모형

■ 독점적 경쟁 시장 모형

이 글은 독점적 경쟁 시장 모형에서의 기업의 행동과 그에 따른 결과로서 상품 차별화를 통한 비가격 경쟁 현상을 설명하고 있다. 독점적 경쟁 시장은 수많은 기업이, 유사하지만 품질이 다른 상품을 공급하는 시장이다. 완전 경쟁 시장에서는 시장 수요 곡선이 음(-)의 기울기를 갖지만 개별 기업의 수요 곡선은 수평선이므로, 개별 기업은 가격 수용자이다. 독점 시장에서는 음(-)의 기울기를 갖는 시장 수요 곡선이 개별 기업의 수요 곡선이 되므로, 개별 기업은 가격 설정자가 된다. 독점적 경쟁 시장에서도 음(-)의 기울기를 갖는 시장 수요 곡선이 개별 기업의 수요 곡선이 된다. 따라서 독점적 경쟁 기업은 가격 설정자로서 한계 수입과 한계 비용이 일치하는 공급량을 시장에 공급한다. 독점적 경쟁 기업은 단기적으로 초과 이윤을 얻을 수 있으나, 장기에는 신규 기업의 시장 진입으로 인해 초과 이윤을 얻을 수 없다. 독점적 경쟁 시장의 장기 균형에서 기업은 평균 비용이 최소가 되는 생산량보다 적게 생산하는데, 이는 상품 차별화를 위해 생산의 효율성 감소를 감수한 결과로 이해할 수 있으며, 이러한 비가격 경쟁으로 소비자의 만족이 증가할 수 있다.

주제 : 독점적 경쟁 시장에서의 기업의 행동 전략

 

 

Model of Monopolistic Competition Market

This article explains the behavior of firms in a monopolistic competition market and the resulting phenomenon of non-price competition through product differentiation. In a monopolistic competition market, many firms supply similar but different quality products.

In a perfectly competitive market, the market demand curve slopes downward, but each firm's demand curve is horizontal, making individual firms price takers. In a monopoly market, the market demand curve slopes downward and becomes the demand curve for the individual firm, making the firm a price maker.

In a monopolistic competition market, the market demand curve also slopes downward and becomes the demand curve for individual firms. Therefore, firms in monopolistic competition set their own prices and supply the quantity where marginal revenue equals marginal cost. In the short term, monopolistic competition firms can earn excess profits, but in the long run, new firms enter the market, eliminating these excess profits.

In the long-term equilibrium of a monopolistic competition market, firms produce less than the quantity that minimizes average costs. This can be understood as a result of accepting reduced production efficiency to achieve product differentiation. This non-price competition can increase consumer satisfaction.

Topic: Business Strategies in Monopolistic Competition Markets